Post voor de overledene? Dit kunt u doen

Nabestaanden ontvangen regelmatig post dat geadresseerd is aan de overleden dierbare. Veel mensen willen hier liever niet mee geconfronteerd worden. Hier zijn een aantal dingen die u kunt doen als u post voor een overleden familielid of vriend ontvangt.

Geef het overlijden door aan het Nationaal overledenenregister

Ontvangt u als nabestaanden regelmatig reclamedrukwerk op naam van de overledene? Geef het overlijden dan door op het Nationaal overledenenregister. Bedrijven in Nederland zijn verplicht om hun reclame-uitingen aan te passen aan de gegevens van dit register. Heeft u de naam van uw dierbare opgegeven dan blokkeert het register gedurende 10 jaar ongewenste reclamepost. Zolang hebben bedrijven de tijd om hun gegevens aan te passen. Na 10 jaar wordt de blokkade opgeheven. Het overlijden kunt u digitaal doorgegeven aan het Registratie Nationaal Overledenenregister. U kunt het overlijden ook doorgeven per post. Het adres is:

Stichting Postfilter
Postbus 666 
1000 AR Amsterdam

Wat moet u benoemen in de brief?

Indien u een brief stuurt naar het register dient u de volgende gegevens van de overledene door te geven:

  • Geslacht
  • Voorletters
  • Achternaam
  • Adres
  • Geboorte- en overlijdensdatum


Aanmelden bij het Nationaal Postregister

Wilt u als nabestaande wel aanbiedingen ontvangen, maar enkel van specifieke sectoren en op persoonlijke titel? Dan kunt u zich aanmelden bij het Nationaal Postregister. Hier kunt u sectoren blokkeren waarvan u geen aanbiedingen wilt ontvangen. Ook kunt u doorgeven of het aan u persoonlijk geadresseerd moet worden of dat een algemene aanhef voldoende is. Voor aanmelding bij het Nationaal Postregister kunt terecht op Nationaal Postregister.

Wat als u ongewenste reclamepost ontvangt?

Het kan voorkomen dat u ondanks herhaaldelijke verzoeken alsnog ongewenste reclamepost ontvangt. In dat geval is het mogelijk om een klacht in te dienen bij het bedrijf waarvan de post afkomstig is. Wordt uw klacht niet naar behoren afgehandeld? Dan kunt u uw beklag doen bij de Reclame Code Commissie. Deze organisatie ziet erop toe dat regels omtrent reclame-uitingen worden nageleefd en grijpen in bij misbruik. Daarnaast kunt u gebruik maken van uw recht van verzet. Dit houdt in bezwaar kunt maken tegen de reclamepost die u ontvangt. Hierbij kunt u bedrijven direct benaderen. U kunt bijvoorbeeld naar de website van een bedrijf gaan en uzelf afmelden of een e-mail sturen met het verzoek om de reclamepost te staken. Daarnaast kunt u per post een brief sturen waarin u expliciet aangeeft dat u gebruik maakt van uw recht van verzet.

Wij gebruiken cookies We kunnen deze plaatsen voor analyse van onze bezoekersgegevens, om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen. Bekijk onze cookiepagina
Accepteer alles
Weigeren